Gypsy Technic help

Hi! this is my first post. I spent a while watching the videos and practicing some things.
I am very interested in the gypsy technique and the interview with joscho, but there are some things that I cannot incorporate fluently.
I’ve been practicing triplets on a single string that he shows, down up down. But at a certain speed I start to get stuck. What do you think I can do to improve it? He does it with a chromatic scale, I did it with a single note. Then I Try it on a scale that he does.
Thank you very much and sorry for my English.

@Troy

How long have you been practicing this?

I notice you are doing a double down stroke at the end, is there a reason for this?
I know that style emphasises downstrokes, tho I think it’s quite limiting.

Hola. Double down stroke is the style/technique to emphasize the first beat. Limiting or not, many super players use it. Cheers! Z

Hola @FSer, sounds really great! Gypsy is a super style. I recorded some practice ideas that might be interesting to try out – I haven’t practiced this technique but I hope to one day as the music is so fun – so see if anything here helps.

Some notes:

  • your playing starts great but then very quickly goes off of the beat. Accuracy is important, so try slower speeds for accuracy, and then higher speeds
  • try working just on the double-downstroke, even at higher speeds, to see how it feels
  • try “bursts” - that is, play just quarter notes, with one or two triplet attempts. You can really relax
  • listening to my own video, I’m not accenting the notes on the beat enough! Ensure that first note is strong and clear, let that be your “reference note”. This is really “chunking”
  • slow/fast practice is great - take the tempo way down, then way up, etc. During slow practice you can start to notice what’s happening, and then speed it up again!

Espero que te ayude :slight_smile: (creo que hablas español ?)

Good luck! jz

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Hola! si no es molestia te contesto en español entonces .
Antes que nada , muchas gracias por tomarte el tiempo de escuchar mi video y grabar el tuyo. Es muy interesante lo que dices, lo voy a poner en práctica. Como tú dices, hay una tensión que no logro describir en que parte del brazo es, y eso es lo que genera que a ese tempo mi ritmo no sea preciso. Bajando un poco el tempo el ritmo se vuelve más preciso pero cuando lo acelero aparece la tensión y adiós precisión. Voy a probar tu consejos , no se si viste la entrevista a Joscho Stephan, es muy interesante si te gusta ese estilo. Un gran slaudo!

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To me it look like you are using the elbow more than the forearm rotation.
Thats giving it the jumpy look, and possible tension.

I see that jzohrab is making a post so I’ll see what he says. I’m very interested in this style too. But I’m not an expert in using it. I use it a lot but without the double downstrokes

Sí sí como quieras. :slight_smile: He estudiado español un rato y es una buena oportunidad para practicar. (Soy de Canadá) – déjame saber si no puedas entender lo que he tratado de decir. :stuck_out_tongue:

(For others reading I’ll drop in brief translations to summarize)

Sí creo que necesitas poner atención cuidadosamente mientras tocas. Es difícil hacerlo si no lo has probado pero hazlo, ya que es útil. :slight_smile: Me gusta escanear mi cuerpo mientras toco lentamente … y también creo que tocar lentamente es muy importante para que des una oportunidad a tu cuerpo a notar lo que estás haciendo.

Yo tenía muchos problemas con tensión en mis brazos, y he grabado un vídeo con ejercicios para enseñarme a notar y “dejar caer” tensión – tal vez sea útil para ti. Es en inglés, disculpe.

Sí es el juego de la práctica, el desafío que debemos superar. Lo más importante para superarlo, en mi opinión, es simplemente darte cuenta de la tensión. Tocando lentamente, puedes reconocer la sensación de tocar sin esfuerzo, y puedes tratar de tocar rápidamente en la misma manera. Actualmente yo siempre practico lentamente y rápidamente en sucesión, escaneando el cuerpo y relajándome lo más posible – para mí no es suficiente siempre tocar lo más rápido posible, necesito tiempo para reflexionar, y para pensar en y preparara los cambios que voy a tratar en mi siguiente intento. El otro día grabé un otro vídeo demostrando mi proceso, es aquí.

Otra cosa: creo que practicar sólo unos minutos – o sea, 15 mins – es suficiente, pero haz como quieras. Lo importante es que tu mente está alerta, y tu cuerpo también. :stuck_out_tongue: ¡No practiques con tensión!

¡Saludos! jz


Summary translation :stuck_out_tongue:

  • FSer says he’s tense somewhere in his arm, but he’s not sure where. Slowing down gives more accuracy, but when he speeds up, things fall apart. (Sound familiar to anyone? :stuck_out_tongue: )
  • I believe that the first thing for dealing with tension is just being aware of it, and gave him a link to my short video with relaxation drills which has helped me so much.
  • For me, the best way I’ve found for dealing with tension is to alternate between playing slow, and playing fast. With slow playing, you can release excess tension, and really notice what’s going on. Then you try to carry that forward into your fast playing. That’s what really helped me with the Cliffs of Dover hybrid lick, and I’m finding it very useful elsewhere.
  • Re practice time, I usually practice tough stuff in 15-minute chunks … but sometimes I’ll go longer, depending on my alertness and levels of fatigue or tension. Practicing with tension is a big no-no.

Cheers! jz

Hola! muchas gracias por tu última respuesta, estuve leyendo y mirando los ejercicios que propones, probando y grabando algunos resultados. Espero pronto subir algo de eso, mientras sigo practicando, saludos!!

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